Margarina e chiar atat de daunatoare?

Margarina a inceput sa fie vanduta consumatorilor ca alternativa sanatoasa a untului. In anii 1980, grasimile animale au fost considerate a fi principalii vinovati de boli cardiovasculare si, prin urmare, cel mai bun lucru pentru sanatate a fost evitarea consumului acestora.

Margarina a fost prezentata ca o alternativa sanatoasa si usoara atunci cand a fost obtinuta din uleiuri vegetale si nu contine un nivel atat de ridicat de grasimi saturate ca untul.

Cu toate acestea, s-a constatat ca procesul sau de prelucrare a cauzat formarea grasimilor trans in produs, care s-a dovedit a fi chiar mai daunatoare pentru sanatate decat grasimile saturate. Acest lucru a determinat aparitia unor mituri despre acest aliment, care s-au raspandit rapid.

Din ce e facuta margarina?

Margarina este facuta din uleiuri vegetale, cum ar fi cel de floarea soarelui, deci contine grasimi nesaturate „bune” (grasimi polinesaturate si mononesaturate). Aceste tipuri de grasimi ajuta la scaderea colesterolului lipoproteic cu densitate scazuta (LDL) sau a colesterolului „rau” atunci cand sunt inlocuite cu grasimi saturate.

Cu toate acestea, deoarece a fost inventata ca un inlocuitor al untului, producatorii au facut uz de numerosi conservanti si aditivi pentru a face cat mai similar aspectul si proprietatile acesteia, cu cele pe care le ofera untul.

Dar nu toate tipurile de margarina sunt facute in acelasi mod. Unele contin grasimi trans. In general, cu cat margarina este mai solida, cu atat mai multe grasimi trans contine. Acestea, cum ar fi grasimile saturate, cresc nivelul colesterolului din sange si riscul bolilor de inima.

In plus, ele reduc nivelurile de lipoproteine cu densitate mare (HDL) sau colesterol ,,bun”. Cautati un produs care nu are grasimi trans si cat mai putine grasimi saturate posibil. Atunci cand comparati mangarina, asigurati-va ca cititi eticheta ingredientelor si verificati cate grame de grasimi saturate si trans contine.

Ingrasa margarina?

Consumul margarinei trebuie sa fie moderat, din cauza nivelului ridicat de grasimi trans si saturate continute, ce conduc la cresterea valorii colesterolului. Nu este interzis sa o includeti in dieta, insa se recomanda sa nu o consumati zilnic.

Sa ne gandim la urmatoarea situatie – vrei sa mananci margarina, insa, apelezi la paine si la dulceata sau miere, de cele mai multe ori. Acestea combinate nu rezulta o combinatie sanatoasa, pe care o poti consuma fara restrictie.

Untul este mai bun decat margarina?

Nu se poate spune ca un produs este mai bun decat altul, deoarece ambele au origini si proprietati diferite, iar alegerea va depinde de gusturile si preferintele consumatorului.

Potrivit specialistilor, ambele alimente sunt bogate in grasimi si ofera substante nutritive importante pentru corpul nostru. Atat untul, cat si margarina sunt o sursa importanta de vitamine solubile in grasimi, cum ar fi vitamina A, vitamina D sau vitamina E.

Untul, atunci cand provine din crema pura a laptelui si nu din adtivi, are minerale importante, cum ar fi calciu, fosfor, sodiu, potasiu si magneziu.

Margarina are mai multe componente introduse artificial de catre producatori, cu toate acestea, unele dintre ele pot fi benefice pentru sanatate, cum ar fi omega 3 si omega 6.

Desi atat untul, cat si margarina sunt nerecomandate pentru persoanele cu probleme de obezitate, hipertensiune arteriala, se recomanda un consum echilibrat al ambelor produse. Din cauza continutului ridicat de grasimi, nu ar trebui sa le consumam in mod regulat, dar nici untul si margarina nu ar trebui sa fie eliminate din dieta.

In concluzie, margarina nu este atat de daunatoare precum s-ar crede, insa, masura este cheia. Daca alegem sa consumam, trebuie sa o facem cu moderatie, intrucat desi este facuta din uleiuri vegetale, in compozitia ei se gasesc grasimi ce favorizeaza aparitia unei valori mari a colesterolului.

Foto: Unsplash.com

Lasă un răspuns